Research

Publicatie resultaten onderzoek: Vergrijzing biedt potentie voor de omzet van wijkwinkelcentra

Altera Vastgoed NV (verder: Altera) heeft afgelopen week, in samenwerking met onderzoek bureau Strabo, de resultaten van een onderzoek gepubliceerd op haar website. Het betreft het bestedingsgedrag van 65-plussers in wijkwinkelcentra.

Vergrijzing biedt potentie voor de omzet voor wijkwinkelcentra. Dit blijkt uit onderzoek dat Altera en Strabo hebben gedaan naar bestedingsgedrag van 65-plussers in deze centra. Het bestedingsgedrag is hierbij gecorrigeerd voor de omvang van het huishouden. Het is namelijk vanzelfsprekend dat iemand meer uitgeeft wanneer boodschappen wordt gedaan voor een groot gezin, dan voor een een- of tweepersoons huishouden.

Uit het onderzoek blijkt dat vanaf de leeftijdsklasse 35-44 jaar geldt dat hoe ouder de consument is, hoe hoger de besteding per persoon in een huishouden in een wijkwinkelcentrum. Daarnaast heeft leeftijd ook enige invloed op de keuze in welke winkel wat wordt besteed. Supermarkten profiteren van een hogere besteding door 65-plussers, maar nog duidelijker is dat hoe ouder de consument is, hoe meer er wordt uitgegeven in versspeciaalzaken. Daarentegen is er een heel licht negatief verband met leeftijd en bestedingen in de drogisterij of parfumerie. Met uitzondering van de 75-plusser, want die geeft hier juist weer bovengemiddeld veel uit.

Delen:
Winkels

Altera Vastgoed verwerft Albert Heijn supermarkt in Sas...

Winkels

Altera verwelkomt Dirk van den Broek op het Gouweplein in...

Winkels

Nieuwe huurders in wijkwinkelcentra Toolenburg en Westw...